Kriskommunikation för ideell och offentlig sektor

Kriskommunikation för ideell och offentlig sektor

image
Distanskurs i kriskommunikation, med fokus på digitala medier. Du får möjlighet att analysera och utveckla din egen verksamhets krisplan.

Nästa start 15 mars, därefter 15 april Pris & anmälan

I kriskommunikation ställs allt på sin spets! Webbplatser och sociala medier översvämmas av besökare. Kritiska frågor kommer både inifrån och utanför organisationen. Alla vill ha svar på en gång. Hur kan man förbereda sig?

Kursen riktar sig till dig som jobbar med kommunikation i ideell eller offentlig sektor, eller på offentligt uppdrag, till exempel på inom yrkeshögskolan.

Vi går igenom olika typer av kriser och vilka budskap som passar i olika situation. Vi tittar på olika kanaler, och går igenom vilka säkerhetsåtgärder som behövs. Vi övar på svåra dialoger i digitala medier och diskuterar hur en kommunikationsavdelning eller enskild kommunikatör kan jobba före, under och efter en kris. Du får konkreta råd och förslag, anpassade till just din verksamhet.

I kursen ingår

  • Fem inspelade föreläsningar
  • Digitala frågestunder två ggr/månad
  • Övningsuppgifter med feedback
  • Input på er kriskommunikationsplan
  • Två timmar individuell handledning
  • Digitalt kursmaterial

📑

Utveckla din egen kriskommunikationsplan Inom ramen för kursen får du möjlighet att tillsammans med kursledaren analysera din egen verksamhets kriskommunikationsplan. Du får stöd i att ta fram förbättringar. Har ni ingen plan? Då får du stöd av kursledaren att utveckla en från grunden.

Praktisk information

Alla kursmoment genomförs på distans. Kursstart med introduktion till kursen sker två gånger per termin. Därefter genomför du kursen helt i din egen takt. Ett förslag är att genomföra den på fem veckor. Du får tillgång till ett digitalt kursmaterial med föreläsningar, texter, bilder och utvalda länkar. Där ingår övningsuppgifter som du kan välja att lämna in för att få feedback på. Du har möjlighet att delta i digitala frågestunder eller att boka egna videomöten med kursledaren.

Kursledare

Kursen leds av Sofia Stenfeldt, kommunikationsstrateg på Qlok.

Sofia har 25 års erfarenhet av kommunikation inom ideell och offentlig sektor. Hon har bland annat jobbat med politisk påverkan, medborgardialog, sociala medier och krishantering.

image

Just nu hjälper hon organisationer att utveckla sin digitala kommunikation samtidigt som hon undervisar i digital kommunikation på flera yrkeshögskolor. Sofia är en mycket uppskattad kursledare och handledare som brinner för att ge varje kursdeltagare rätt stöd.

I kursavgiften ingår två timmar individuell rådgivning över videosamtal eller telefon.

Kursstarter 2020/2021

Kursstart sker följande datum:

  • 15 mars 2021
  • 15 april 2021

Varje kurstillfälle har tolv platser.

Pris och villkor

Pris: 10 000 kr exkl. moms

Rabatter: Ideella föreningar med små resurser kan ansöka om rabatterad avgift. Kontakta Sofia Stenfeldt för dialog.

Villkor: När du erlagt avgiften har du sex månader på dig att avsluta kursen, med uppehåll under juli. Det är möjligt att komma överens om längre tid.

Anmälan: Mejla till sofia@qlok.se. Ange följande information: namn och e-postadress till deltagare, önskad kursstart samt faktureringsadress.