Digital kommunikation som folkbildar
Studiefrämjandets närvaro på sociala medier skulle vara en del av deras kärnverksamhet, den skulle folkbilda!
Qloks uppdrag hos studieförbundet Studiefrämjandet var initialt att bidra till den digitala strategin för Studiefrämjandets sociala medie-kommunikation, sedan fortsatte vi med kreativa workshops som där deltagarna fick arbeta med att skapa content i linje med strategin och öva sig på att steg för steg utvecklas i sitt dagliga arbete, så att strategin tillämpades i praktiken och inte stannade som ett dokument på kansliet på riksnivå.
Folkbilda i sociala medier
Studiefrämjandet ville utveckla sin närvaro i sociala medier. De kom till oss för att utforska sambandet mellan värderingar och verksamhet å ena dian och närvaron i sociala medier å andra sidan.
Genom en rad regelbundna workshops som Qlok höll i, med samtliga sociala medier-ansvariga från hela landet, kom Studiefrämjandet fram till att de skulle jobba strategiskt på ett sätt som både gjorde att alla drog åt samma håll och att deras inlägg och engagemang gav mer än bara information om kommande aktiviteter.
En del av arbetet bestod i att prioritera mellan olika kanaler och fokusera på närvaro där det ger bäst effekt för just Studiefrämjandets verksamheter. En annan del bestod i att ge verktyg för att skapa content med rätt tonalitet och innehåll.
Qlok är bäst! Senast året har Qlok hjälpt oss ta att fram strategier för vår sociala närvaro och nu håller vi som bäst på att implementera hur vi ska arbeta med dem i vardagen. Vilka kanaler vi ska arbeta lite extra med, vilka vi rent av ska strunta i och vilka vi ska starta. Ett kul arbete som blir lite extra kul när man har superbra hjälp. Förutom att Sofia är ett ovärderligt bollplank så håller hon bland annat återkommande folkbildningstimmar som ska höja kompetensen hos alla på Studiefrämjandet runt om i landet som arbetar med sociala media. Folkbildningstimmar som är mycket uppskattade av alla. Åsa Wrenfelt, Kommunikatör med ansvar för sociala kanaler